Jak AI wpłynie na miejsca pracy do 2030?

Jak AI wpłynie na miejsca pracy do 2030?

Jeśli nie wiesz, jak sztuczna inteligencja ma wpłynąć na miejsca pracy w latach 2024-2030, to chyba żyjesz pod kamieniem. AI, jak ChatGPT, zdaje się obecnie podbijać wszystkie nagłówki. Google przedstawił nowe oprogramowanie AI do tworzenia prezentacji, analizy i wprowadzania danych oraz pisania treści, a jest jeszcze wiele innych narzędzi AI, takich jak Gamma i Numerous AI.

Ci, którzy opierają się, zamiast surfować na fali, nie będą cieszyć się popytowymi miejscami pracy w najbliższych 6 latach i wzrostem zatrudnienia. AI może zabierać pewne miejsca pracy, ale również tworzyć nowe!

Oto najbardziej prawdopodobne miejsca pracy, które zostaną dotknięte przez sztuczną inteligencję od 2024 do 2030 roku:

Czy AI pomoże światu czy mu zaszkodzi?

Jak w przypadku każdego kontrowersyjnego tematu, zawsze będą ludzie, którzy są za i ci, którzy są przeciw. Sztuczna inteligencja nie jest wyjątkiem. W rzeczywistości, wraz z wprowadzaniem nowych narzędzi AI i rosnącymi informacjami na ich temat, rośnie również podział między tymi dwoma obozami. Wielu analityków rynku twierdzi, że AI ma potencjał przyniesienia licznych pozytywnych zmian w społeczeństwie, w tym poprawę produktywności, poprawę opieki zdrowotnej i zwiększenie dostępu do edukacji. Ale musimy się już teraz dostosować.

Inni, głównie ci pracujący w rodzajach prac ludzkich, które są manualnie powtarzalne, powiedzą, że AI i robotyka to siła zakłócająca, która służy jedynie do kradzieży miejsc pracy, jeśli chodzi o przyszłość zatrudnienia. Ale roboty i technologie AI mogą i będą tworzyć wiele nowych zawodów i pomagać w rozwiązywaniu skomplikowanych problemów oraz ułatwiać i usprawniać nasze codzienne życie. Nie ma jeszcze ostatecznego werdyktu, ale tendencja bardziej skłania się ku AI jako pozytywnej sile niż negatywnej.

Jak AI wpłynie na miejsca pracy i gospodarkę?

McKinsey Global Institute mówi, że na poziomie globalnym, przyjęcia i absorpcji oraz postępy w dziedzinie AI, implikowane przez ich symulację, AI ma głęboki wpływ na dodatkową globalną aktywność gospodarczą w przyszłości i do 2030 roku, czyli około 16% wyższą niż dzisiejszy kumulatywny PKB. Oznacza to dodatkowy wzrost PKB o 1,2% rocznie. Jeśli zostanie osiągnięty, ten wpływ będzie porównywalny z innymi technologiami ogólnego zastosowania w historii. Będzie to głównie wynikać z zastąpienia pracy przez automatyzację i zwiększonej innowacji w produktach i usługach.

Ten sam raport kontynuuje, że do 2030 roku średnia symulacja pokazuje, że około 70% firm przyjmie rewolucję AI i przyjmie co najmniej jeden rodzaj technologii AI, ale mniej niż połowa w pełni przyswoi pięć kategorii. Forbes mówi, że AI ma potencjał być jedną z najbardziej zakłócających technologii na globalnych rynkach, jakie kiedykolwiek opracujemy.

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na społeczeństwo i przyszłość?

Forbes twierdzi, że przyszłość AI niesie ze sobą nieskończone możliwości i zastosowania, które znacząco uprości nasze życie. Pomoże ona kształtować przyszłość i losy ludzkości pozytywnie, podczas gdy Bernard Marr & Co mówi, że transformatywny wpływ sztucznej inteligencji na nasze społeczeństwo będzie miał daleko idące implikacje ekonomiczne, prawne, polityczne i regulacyjne dla wszystkich rodzajów pracy i branż, o których musimy dyskutować i przygotować się na nie. Inni znający się na rzeczy twierdzą, że AI ma potencjał przyniesienia licznych pozytywnych zmian w społeczeństwie zarówno teraz, jak i w przyszłości, w tym poprawę produktywności, poprawę opieki zdrowotnej i zwiększenie dostępu do edukacji. Technologie oparte na AI mogą również pomagać w rozwiązywaniu skomplikowanych problemów oraz ułatwiać i usprawniać nasze codzienne życie.

Jakie prace są najbardziej podatne na automatyzację?

1. Obsługa klienta

Większość ludzkich interakcji z obsługą klienta nie odbywa się już telefonicznie, gdy za liniami stoją pracownicy. Większość czasu zapytania i problemy klientów są powtarzalne. Odpowiedź na te zapytania nie wymaga wysokiej inteligencji emocjonalnej ani społecznej. Dlatego AI może być wykorzystywane do udzielania zautomatyzowanych odpowiedzi na często zadawane pytania.

2. Recepcjonistki

Większość firm na całym świecie korzysta teraz z robotów na swoich recepcjach. Nawet rozmowy są teraz zarządzane przez AI. Na przykład AimeReception może widzieć, słuchać, rozumieć i rozmawiać z gośćmi i klientami.

3. Księgowi/Księgowe

Wiele firm teraz stosuje automatyzację i AI w swoich praktykach księgowych. Usługi księgowości oparte na AI zapewniają efektywny system rachunkowości oraz elastyczność i bezpieczeństwo, biorąc pod uwagę, że są dostępne jako usługi w chmurze. Korzystając z algorytmów AI, AI będzie zapewniać, że dane są zbierane, przechowywane i analizowane poprawnie. Korzystanie z usługi księgowości opartej na AI jest znacznie mniej kosztowne niż płacenie pensji pracownikowi za wykonanie tego samego zadania.

4. Przedstawiciele handlowi

Minęły już czasy, kiedy korporacje wymagały przedstawicieli handlowych do działań reklamowych i handlowych. Reklama przeniosła się na teren internetu i mediów społecznościowych. Wbudowane możliwości kierowania marketingowego w mediach społecznościowych pozwalają reklamodawcom tworzyć niestandardowe treści dla różnych grup odbiorców.

5. Badania i analizy

Dziedziny analizy danych i badań to obszary, które już teraz wykorzystują sztuczną inteligencję jako metodę usprawniania procesu i identyfikowania nowych danych bez ludzkiego wsparcia. Moc obliczeniowa współczesnych komputerów pozwala na efektywne sortowanie, ekstrapolację i analizę danych. W miarę jak sztuczna inteligencja będzie się rozwijać, może nie być już potrzeby, aby ludzie odgrywali rolę w analizie danych i badaniach.

6. Praca magazynowa

Sprzedaż online to stale rosnąca branża, która wiąże się z coraz większą potrzebą procesów i systemów zautomatyzowanych, które skutecznie umieszczają zamówienia na samochodach dostawczych. Jednym obszarem skupienia na usprawnieniu procesu jest wykorzystanie automatyzacji. Podstawowa automatyzacja i implementacja sztucznej inteligencji w magazynie umożliwiają łatwy dostęp do skomputeryzowanych systemów do lokalizowania paczek i kierowania personelem, a przyszła sztuczna inteligencja może nawet wykonywać mechaniczne pobieranie i załadunek, aby zwiększyć zdolności wysyłkowe.

7. Ubezpieczenia

Podczas oceny wiarygodności kandydatów na ubezpieczenie, najważniejszą pracą jest często analiza dostępnych danych i ich zastosowanie w określonych formułach lub strukturach. Automatyzacja może łatwo wykonywać te zadania i ciągle dostosowuje się, aby wykonywać bardziej skomplikowane obowiązki, co może zmniejszyć liczbę ubezpieczycieli potrzebnych w firmie.

8. Detal

Stacje samoobsługowe w sklepach to przykład automatyzacji w handlu detalicznym i zyskały na znaczeniu w sklepach spożywczych i marketach. Kiedy firma korzysta z obszarów samoobsługi, wynika to z analizy kosztów i korzyści. Chociaż pozwalanie klientom na samodzielne skanowanie swoich produktów może zwiększać przypadki kradzieży, firma oszczędza więcej pieniędzy, redukując potrzebę pracowników.

Jakie prace nie zostaną zastąpione przez sztuczną inteligencję?

Powszechnie uważa się, że sztuczna inteligencja stworzy więcej miejsc pracy niż zastąpi. Ponadto wielu osób w określonych branżach odetchnie z ulgą, gdyż ich zawód i środki utrzymania nie będą zagrożone przez sztuczną inteligencję. Oto kilka prac, które nie będą obejmować powtarzalnych zadań i będą mniej podatne na zakłócenia. Oznacza to, że sztuczna inteligencja nie zastąpi tych, którzy je wykonują na otwartym rynku pracy.

Nauczyciele

Nauczyciele często stanowią punkt odniesienia dla wielu z nas. Często nasze decyzje akademickie są częściowo oparte na tym, jak inspirujący był określony nauczyciel w latach poprzedzających. Z tych wszystkich powodów niemal niemożliwe jest, abyśmy mieli w przyszłości w pełni cyfrowe doświadczenie nauczania.

Prawnicy i sędziowie

Te stanowiska mają silny komponent negocjacji, strategii i analizy przypadku. Wiele zależy od osobistego doświadczenia i wiedzy każdego specjalisty. Wymaga to określonego zestawu umiejętności, aby móc poruszać się w złożonych systemach prawnych i argumentować w obronie klienta w sądzie. Istnieje czynnik ludzki związany z uwzględnianiem różnych aspektów procesu i podejmowaniem ostatecznej decyzji, która może przekształcić się w lata więzienia w przypadku sędziego.

Dyrektorzy, menedżerowie i dyrektorzy generalni

Zarządzanie zespołami wewnątrz organizacji to kwestia przywództwa, które nie może być opisane w kodzie i przetwarzane w sposób liniowy. Dyrektor generalny jest również osobą odpowiedzialną za przekazywanie misji i wartości firmy zespołowi. Bardzo mało prawdopodobne jest, aby inwestorzy poczuli się komfortowo inwestując w firmę zarządzaną przez roboty lub algorytmy.

Menedżerowie zasobów ludzkich

Chociaż sztuczna inteligencja pomaga w procesie rekrutacji, aby szybko i łatwo przeglądać CV, menedżerowie zasobów ludzkich wciąż wykonują wiele bardzo ważnych zadań wewnątrz organizacji. Zatrudnianie nowych profesjonalistów to tylko część ich prerogatyw. Są także kluczową pozycją w organizacji, dbającą o to, aby personel był zmotywowany, wychwytując wcześnie oznaki niezadowolenia i zarządzając nimi, jeśli to możliwe.

Psychologowie i psychiatrzy

Choć wiele technologii rozpoznawania twarzy jest obecnie wykorzystywanych do opracowywania początkowej opieki i wsparcia doradczego AI, ze względu na rosnące zapotrzebowanie, zdrowie psychiczne jest bardzo delikatnym tematem. Ludzki kontakt jest niezbędny, gdy chodzi o wspieranie ludzi w osiąganiu sukcesu w życiu we wszystkich jego aspektach.

6. Chirurdzy

Technologia zdecydowanie zwiększyła dokładność diagnozowania i wykrywania chorób w raportach medycznych. Mikrorobotyka także zwiększa precyzję chirurgów podczas operacji, umożliwiając mniej inwazyjne procedury. Jednak bycie chirurgiem wymaga zdolności do nawiązywania kontaktu z pacjentem na wielu różnych poziomach, jednocześnie uwzględniając wiele czynników. Doświadczenie, wiedza i umiejętności nabyte przez lata są czynnikami, które muszą być skondensowane w ciągu kilku minut podczas operacji.

7. Analitycy systemów komputerowych

Nie ważne, jak bardzo stajemy się zautomatyzowani, zawsze będzie potrzeba obecności człowieka, który może przeprowadzać prace konserwacyjne, aktualizować, ulepszać, poprawiać i konfigurować złożone systemy oprogramowania i sprzętu, które często wymagają współpracy kilku specjalistów, aby działać poprawnie. Przeglądanie możliwości systemu, kontrolowanie przepływu pracy i harmonogramu poprawek oraz zwiększenie automatyzacji to tylko część obowiązków analityka systemów komputerowych, zawodu, który cieszy się dużym popytem w ostatnich latach.

8. Artyści i pisarze

Pisanie, zwłaszcza, jest takim wyimaginowanym sztuką, a umiejętność umieszczenia konkretnego zestawu słów we właściwej kolejności jest zdecydowanie trudnym przedsięwzięciem. Nawet jeśli sztuczna inteligencja technicznie miałaby zdolność absorbowania treści większości książek na świecie, prawie w każdym języku i tworzenia dość osobistego stylu komunikacji, magia i emocje związane z tworzeniem sztuki słowem to coś, co prawdopodobnie pozostanie w naszej domenie konkurencji w nadchodzących latach.

Według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego do 2025 roku sztuczna inteligencja może zastąpić około 85 milionów miejsc pracy. Freethink podaje, że do tego roku 65% miejsc pracy w handlu detalicznym może zostać zautomatyzowanych, co jest głównie wynikiem postępu technologicznego, wzrostu kosztów i płac, zaostrzenia się rynków pracy oraz zmniejszenia wydatków konsumentów.

Natomiast PwC szacuje, że do połowy lat 30. XXI wieku aż do 30% miejsc pracy może być automatyzowanych, przy czym nieco więcej mężczyzn może być dotkniętych w dłuższej perspektywie, ponieważ autonomiczne pojazdy i inne maszyny zastępują wiele ręcznych zadań, gdzie ich udział w zatrudnieniu jest większy. W pierwszej i drugiej fazie szacuje się, że kobiety mogą być bardziej narażone na automatyzację ze względu na ich większe udziały w funkcjach klerykalnych i administracyjnych.

Zapraszam do mojego poprzedniego artykułu jak firmy wykorzystują AI zobacz